سونی 30 درصد از بازار هدست های VR را در اختیار دارد

ساخت وبلاگ

به گزارش خبرگزاری Strategy Analytics با کاهش میزان تقاضا برای محصولاتی مانند Google Cardboard و Google Daydream، و همچنین هدست Gear VR کمپانی سامسونگ، مدتی است که بازار سخت افزار های مرتبط با واقعیت مجازی (VR) رسما به سمت محصولات گران قیمت و بالارده میرود و از هدست های ارزان قیمت فاصله می‌گیرد. در نتیجه در سال گذشته، کمپانی هایی نظیر سونی، فیسبوک و HTC با عرضه ی هدست های میان رده و بالارده، در مجموع 77 درصد از بازار هدست های VR را در سطح جهانی به دست آوردند. این در حالیست که تولیدکنندگان برتر قبلی (سامسونگ و گوگل) برای به دست آوردن سهم ناچیز بازار دستگاه های پایین رده با هم رقابت می‌کردند.

بنا به اینکه با چه نگرشی این ادعا را تحلیل کنیم، این اتفاق می‌تواند یک خبر خوب برای تولید کنندگان مطرح بازار باشد و از طرفی می‌تواند یک خبر بد برای کل صنعت واقعیت مجازی باشد. هدست PlayStation VR کمپانی سونی با در اختیار داشتن 30 درصد از بازار این گجت ها در این زمینه پیشرو است و به دنبال آن در جایگاه های دوم و سوم، هدست های واقعیت مجازی فیسبوک و HTC قرار دارند که به ترتیب 25 و 22 درصد از این مارکت را به خود اختصاص داده اند. گوگل با داشتن 11 درصد و سامسونگ با داشتن 6 درصد از این مارکت، فاصله ی زیادی با سه تولید کننده ی برتر بازار دارند، همچنین سایر تولید کنندگان (others) نیز 6 درصد باقی را به خود اختصاص داده اند. بر اساس گفته ی خبرگزاری Strategy Analytics، به لطف پشتیبانی پلی استیشن 5 از هدست PSVR، میزان سهم سونی از این مارکت همچنان رو به افزایش خواهد بود، در حالیکه فیسبوک و HTC به واسطه ی پروژه های مختلف (سرمایه گذاری و پذیرش آموزش) در پلتفرم هایشان، از این صنعت سود می برند.

بازندگان اصلی این بازار گوگل و سامسونگ هستند. گوگل تا به حال در هر سال بخشی از سهم خود در این مارکت را از دست داده است و سهام این شرکت از 21 درصد به 11 درصد رسیده است. همچنین کمپانی سامسونگ نیز از تلاش برای همگام سازی گجت های Gear VR با تلفن های هوشمند خود دست برداشته است. فروش بسیار کم دستگاه های پایین رده ی این دو کمپانی باعث شد تا میزان عرضه ی این محصولات در دو سال اخیر با کاهش 50 درصدی همراه باشد. میزان عرضه ی دستگاه های VR این دو کمپانی در سال 2017، 31 میلیون واحد بود، اما در سال 2018 این میزان به 15 میلیون واحد در سال رسید. لازم به ذکر است که بخش اعظم این آمار متعلق به فروش دستگاه Google Cardboard است و سخت افرار های پردازشی و نمایشگرها در این آمار حضور ندارند. با توجه به موارد ذکر شده، این شیب تند افت میزان عرضه ی سخت افزار VR، کاهش درآمد ناچیزی برای کل صنعت VR محسوب می‌شود؛ رسیدن از 1.9 میلیارد دلار در سال 2017 به 1.8 میلیارد دلار در سال 2018.

مدیر اجرایی خبرگزاری Strategy Analytics، آقای دیوید مک کویین در این رابطه میگوید: “در ابتدا عرضه ی دستگاه های پایین رده کمک شایانی به رونق گرفتن این صنعت کرد، اما اکنون دوره ی این محصولات رو به پایان است. نتایج تحقیقات ما حاکی از آن هستند که افرادی که هدست های VR را امتحان کرده اند و از آن رضایت داشتند، به دنبال هدست های بهتری می‌گردند تا بتوانند تجربه ی لذت بخش تری از این تکنولوژی داشته باشند. برندگان اصلی این صنعت در سال 2018 و 2019 از دسته ی هدست های گران قیمت و باکیفیت این مارکت می‌باشند، به خصوص آنهایی که قابلیت اتصال به کامپیوتر و کنسول های بازی را دارند.”

خبرگزاری Strategy Analytics معتقد است که صنعت VR نقش بزرگی در به نمایش گذاشتن قدرت شبکه ی 5G دارد، اما بر اساس گفته ی این خبرگزاری، استفاده ی صحیح از VR در راستای تبلیغ شبکه ی 5G چالش برانگیز است. نائب رئیس شرکت Strategy Analytics، آقای دیوید کِر میگوید: استراتژیِ درست برای ورود به یک مارکت جدید، تعیین کننده ی برندگان و بازندگان آن مارکت می‌باشد، به ویژه در رابطه با VR و 5G.

نسل بعدی واقعیت مجازی سلولی از تکنولوژی های نوین متعددی بهره خواهد برد؛ پهنای باند بالاتر به منظور پشتیبانی از محتوا در نمایشگرهای دوگانه، کاهش تأخیر در مدت زمان پاسخگویی، و همچنین ردیابی نگاهِ کاربر به منظور تعیین محیط های تحت تمرکز و دیدِ کاربر. در واقع برای به نمایش گذاشتن این تکنولوژی ها به بهترین شکل، اپراتورها و تولیدکنندگان سخت افزار باید بستر مناسبی برای تبلیغ بهتر آنها ایجاد کنند. این دقیقا همان موردی است که در بازاریابی صنعت VR رعایت نشد و مانع رشد مناسب این مارکت شد، با وجود اینکه از لحاظ سخت افزاری و همچنین قیمت گذاری شاهد پیشرفت هایی بودیم.

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]
vbiran انجمن ها...
ما را در سایت vbiran انجمن ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان vbiran بازدید : 258 تاريخ : شنبه 19 مرداد 1398 ساعت: 21:07